Skoči na vsebino

Obdarovanje je umetnost in znanost hkrati

mateja videcnik Darilokisezuje_foto

Večkrat smo že slišali rek, da je obdarovanje “prava umetnost”. Vendar pa ugotovitve različnih psiholoških študij kažejo, da je to tudi znanost.

VPLIV NA NAŠE POČUTJE

Ko se ljudje medsebojno obdarujemo, to pozitivno vpliva na naše telesno in duševno zdravje. Še v večji meri to občutimo, kadar v sklopu obdarovanja pomagamo ostarelim, šibkejšim, bolnikom ali osamljenim.

Ko za nekoga izbiramo in kupujemo darilo, sploh če se tega lotimo z razmislekom, brez naglice in pritiskov, nas preplavljajo hormoni sreče in ugodja. Raziskave so pokazale, da s tem, ko porabljamo denar za druge, osrečujemo tudi sebe in si dvigamo pozitivno razpoloženje. To poimenujemo tudi prosocialno vedenje oz. prosocialno porabljanje denarja. Ob tem se aktivirajo v naših možganih centri za nagrado. 

NEGOVANJE IN UTRJEVANJE ODNOSOV

Z darili vedno nekaj sporočamo. Sporočamo tudi takrat, če darila ne poklonimo. Ključna sporočila ob dajanju daril so »mar mi je zate«, »pomemben si mi«, »cenim najin odnos«, »naklonjen sem ti«, »zahvaljujem se ti«.

Psihološke raziskave so pokazale, da izkustvena darila v največji meri krepijo odnos med dvema osebama. V raziskavi so oblikovali pare prijateljev, ki so se morali obdariti. Lahko sta izbrala izkustveno darilo, kot je vstopnica za kino ali pa materialno, kot je npr. srajca ali vino. Medtem so vse prosili, da opišejo, kako močan je njihov odnos s prijateljem. Rezultati so pokazali, da so izkustvena darila bistveno bolj okrepila odnos prejemnikov s prijatelji, ki obdarujejo, kot materialna darila.

Druga raziskava je pokazala, da darila, ki odražajo, kdo je dajalec, kaj mu je všeč in katere so njegove vrednote, prav tako povečujejo medsebojno bližino.

Kako pa je s podarjanjem sentimentalnih daril? Tukaj so raziskave nakazale, da si osebe, ki podarjajo darilo, velikokrat ne upajo podarili darilo, ki ima za oba, tudi za prejemnika, neko sentimentalno vrednost. Prejemniki pa si bi to želeli v večji meri. Razloge lahko iščemo v dejstvu, da darovalci niso prepričani, ali bodo prejemnikom všeč darila, ki imajo višjo emocionalno vrednost.

ALI KDAJ OBDARIŠ SEBE?

Kdo je s tabo vseskozi, dan in noč, ki mu ne moreš ubežati in s tabo deli vse skrivnosti. Da, to si ti sam. To je tvoj najpomembnejši odnos, s samim seboj. Je negujoč, prijazen, zaščitniški, ali si do sebe strog in neizprosen, kritičen? Ko obdarimo, nagradimo in pocrkljamo sebe, se s tem emocionalno negujemo, si priznamo svojo vrednost in sočutje. Pri obdarovanju torej ne pozabimo nase! Na našem naslednjem darilu naj piše: »Zame, Z ljubeznijo, Jaz.«

Mateja Videčnik, psihologija & coachinja

Matejo poiščite na teh povezavah:

www.matejavidecnik.si 

 

Dodaj odgovor

Vaš e-naslov ne bo objavljen.